søndag 25. januar 2009

Bett 09 - dag 1

Forrige uke var jeg på London-besøk. Torsdag gikk turen til Bett. Bett er en utstilling med fokus på bruk av IKT i undervisningen. Det er forskjellige produsenter og programvareutviklere som stiller ut, og utstillingen er enorm.







Jeg har ikke vært på Bett før, så førsteinntrykket var litt overveldende. Det var en veldig stor messehall, mye lyd og veldig mye mennesker. Men etter det første sjokket, var det faktisk mulig å skaffe seg en viss oversikt over deler av messen. Det er litt vanskelig å oppsummere alle kvadratmeterne, men her kommer et lite stikkordsforsøk.



På hardwarefronten:
Små datamaskiner (netbooks), tablet-maskiner, interaktive tavler (ikke bare SMART Board...), 3D-printere, sløydrelaterte maskiner/roboter koblet til pc (f.eks. dreiebenk), SMART Table og Surface Table (Microsoft).

Softwarefronten:

Alle mulig programmer..., programvareutvalget var vesentlig større for engelskspråklige brukere (veldig naturlig:-)), programvare for småskolen, musikkredigeringsprogrammer var populære - mange show med forskjellige instrumenter, sikkerhets- og kontrollprogrammer og en bråte programmer beregnet til spesialundervisning.

På forhånd hadde jeg gledet meg mest til muligheten for å prøve SMART Table og Microsofts Surface. Begge var utstilt, men ble presentert litt forskjellig. Jeg fikk prøvd begge og var fornøyd med det. Det skal bli spennende å se om prisene synker og dermed gjør dette til verktøy som vi får se i skolene. Her følger en liten vurdering av de to bordene.


SMART hadde to bord på sin utstilling, og det var veldig fritt fram for å sette seg ned å prøve. Bordet er laget med tanke på undervisning og barn, og det virket som om det var det eneste bruksområdet. Jeg snakket med en italiensk SMART-ansatt, som hadde vært med og utviklet bordet. Han var entusiastisk, men kanskje ikke så flink til å "selge" bordet. Det virket egentlig ikke som om SMART var helt klare for å promotere produktet ennå, det er helt nyutviklet. De hadde ingen brosjyrer eller annet materiell, men jeg skulle få tilsendt informasjon når det var klart.


Bordet var morsomt å bruke, og det var lett å forstå programmene og hvordan de skulle brukes. Men det var ikke mange programmer tilgjengelig på de bordene som sto der. I følge SMART-representantene var det lett å kunne skreddersy sine egne "programmer" eller oppgaver til elevene, og de trakk fram hvor bra elever samarbeidet rundt bordet.

En gruppe elever var borte og prøvde bordene, og det var lett å se at de likte aktivitetene.

Prisen ble estimert til 60.000 kr. Jeg vet ikke når man kan regne med å ha muligheter til å bestille dette bordet.




Det var morsomt å se forskjellen på promoteringen fra SMART til Microsoft. Hos Microsoft var det presentasjon av bordet hvert kvarter oppe på en liten scene. Med typisk amerikansk selvsikkerhet ble bordet og dets muligheter muntert presentert. Men bordet dermed stort sett opptatt til disse presentasjonene, så jeg fikk bare lurt meg opp til en kort prøvetur.
Surface er mye mer elegant. Både selve bordet (også en del større) og programvaren. Men programvaren framsto ikke som veldig skolerelatert. Det ble også sagt i presentasjonen, programmene er laget for legebransjen og hotellbransjen.
Prisen ble estimert til 80.000 kr.

Foreløpig finnes tre bord i Europa, og ett av dem er i Norge. 14 jenter i Bærum kommune har blitt invitert til å prøve ut bordet, skal bli spennende å høre hva de erfarer.

Bett var en spennende erfaring, mye var bare eksotisk, men noen programvaretips og de to multitouch-bordene er ting som noteres bak øret.

1 kommentar:

  1. Tillat meg å introdusere LE-MERIDIAN FINANSIERINGS TJENESTER. låneselskapet som gir meg et lån på 5 000 000,00 dollar. Når andre låninvestorer har neglisjert tilbudet mitt, men Le_Meridian Funding Service gir meg suksesslån. De er direkte i lånefinansiering og prosjekt når det gjelder investering. de tilbyr finansieringsløsninger til selskaper og enkeltpersoner som søker tilgang til kapitalmarkedsfond, de kan hjelpe deg med å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din. E-postkontakt :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Også lfdsloans@outlook.com eller Skriv på whatsappnummer på 1- (989-394-3740) Good Intend,

    SvarSlett